Saturday, June 7, 2008

TERENGGANU: N16 - Batu Buruk: PAS Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi



Wednesday, April 9, 2008

Siapa Dr Syed Azman?

YB Dr. Syed Azman Syed Ahmad Nawawi adalah aktivis yang memperjuangkan sebuah “Kerajaan Beramanah, Adil dan Bersih Menuju Negara Berkebajikan” bersama Parti Islam Se Malaysia (PAS) dan berasal dari Jalan Tekukur, Kuala Terengganu dan dilahirkan pada tahun harimau 1962.
PENDIDIKAN
Pendidikan awal di Sekolah Rendah Sultan Sulaiman 1 dan Sekolah Menengah Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu. Kemudian melanjutkan pelajaran di UITM dalam Diploma Business Studies. Memiliki Ijazah Sarjana Muda dan Masters Public Admin Indiana State Univerity, Amerika Syarikat. Berjaya mendapat Masters dalam Political Science. Indiana State University, Amerika Syarikat. Doktor Falsafah (PHD) dalam Political Science, Birmingham University, United Kingdom.
PENGALAMAN KERJA DAN PERKHIDMATAN
Penyelidik dan pensyarah di Indiana State University, USA.
Mendapat anugerah fellowship di Japan Institute of Tokyo, Jepun.
Pensyarah sains politik di Universiti Malaya (UM)
Pensyarah sains politik di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).
Ahli Parlimen Kuala Terengganu (1999- Mac 2004).

PENGALAMAN PERINGKAT ANTARABANGSA
Ahli lembaga ‘hak asasi Palestin’ Berpusat di Beirut, Lebonan.
Ahli lembaga Nasional Democratic Insitiute, Washington, USA.
Ahli Asia Election Watch, yang berpusat di Bangkok, Thailand.
Anggota pemerhati bebas pilihan raya umum di Indonesia, Thailand dan Kemboja di bawah naungan Carter Center, USA dan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).
Membentangkan banyak kertas kerja di seminar antarabangsa seperti di Australia, Indonesia, Thailand, Korea, Jepun dan lain-lain negara.
STATUS PERKAHWINAN
Berkahwin dengan Dr. Che Noraini Hashim, Penolong Professor di Institute Of Education, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Berkat kesabaran dan ketekunan Yb Dr Syed Azman dilengkapkan dengan 5 orang cahaya mata.


O O O O O O O O








No comments: